Pages

Wednesday 25 July 2012

Nasi Lemak Nostalgia

Nasi Lemak Nostalgia..hehehe saje jer mori letak perkataan tue...nostalgia nie kan perkara yang kita kenangkan balik....Semalam teringin lah pulak nak berbuka ngan nasi lemak dan tanya ngan Adda ..dia ok jer..   Tapi tu la...biasalah nasi lemak mesti ada sambal...ada ikan bilis, kacang, timun, telur... dan lauk pauk tambahan. 
Tapi kali ni mori teringatkan nasi lemak yang arwah mak buat jual dulu.  Terutamanya sambal yang arwah mak buat memang sedap...tu yang nostalgia nya.. dan nasi lemak yang dolu dolu mak kita buat letak lauk kangkung yang di goreng.... timun pulak tak letak.  
Yang itu beza kan nasi lemak dulu dan sekarang.  Sekarang memang payah nak jumpa nasi lemak yang ada letak lauk kangkung... memang tak jumpa dah.  Masa arwah mak mertua masih ada.... kami ikut dia gie balik ke kampung dia di Batu Kurau... kat sana lah mori jumpa nasi lemak yang ada letak kankung...ada yang berlauk kan ikan kering...ada yang berlauk kan ikan sela yang kecil2 tu. Bungkusan nya dengan daun pisang semata.  Harga pun murah...sekadar 50sen sebungkus.  Mori rasa sekarang tentu dah tak dapat nasi lemak ngan harga 50sen agi. Masa tu 8 atau 9 tahun dulu.
 Tapi kini kat mana mana kita beli nasi lemak biasa...cuma ada sambal, ikan bilis, kacang, timun dan telur.  Kekadang ikan bilis pon tak jumpa... hilang ghaib..hehehe.  Tu yang semalam mori teringin sangat nak buat nasi lemak berlaukkan kangkung.  Cam orang mengidam pulak..kihkihkih..
Mori tak letak resepi nak buat nasi lemak kat sini...rasanya semua tau cara2 nak buat nasi lemak kan.  Pada mori selain nasi yang sedap...sambal pun mesti kick jugak.... Arwah mak akan masak sambal yang banyak bila nak buat nasi lemak untuk jualan  tapi ada satu bahan lagi yang mak letak dalam sambal iaitu buah keras.  Dulu2 payah nak cari buah keras yang dah siap kopek cam sekarang...jadi jenohlah mori nak mengopek buah keras tu.  Arwah mak akan tumbuk kan sekali buah keras bersama ngan bawang dan belacan sedikit untuk lebih ummmpphh.  Tu yang beza kan sambal mak.    Pada mori rasa sambalnya lebih sedap.  Sekarang mori pastikan akan letak sebiji buah keras untuk di blend bersama ngan bawang bila nak buat sambal.
Balik aje dari keje semalam..singgah kedai cari kankung...tinggal seikat aje... itu pun cam dah nak kuyu jer...tapi teringin punya pasal.. amik gak lah.  Lama sungguh tak makan nasi lemak berlaukkan kankung nie.  Senang aje goreng kankung nie.  Tak perlu belacan...tak perlu nak tumbuk dalam lesung bahan2nya.    
Reseipi Kankung Goreng

Bahan-bahannya:
1 ikat kangkung yang di bersihkan. (pastikan batangnya di belah dua...senang nak di bersihkan)
3 biji bawang putih di ketuk
2 biji bawang merah di hiris
5 ekor udang kering
1 biji cili merah di hiris
Garam secukup rasa.

Cara-caranya:
Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak.
Minyak dah panas..masukkan pula bawang putih dan bila dah naik wangi masukkan pula bawang merah.
Masukkan udang kering.
Masukkan cili merah yang di hiris tadi.
Masukkan kangkung dan gaul rata. Masukkan garam secukup rasa.  Dan angkat segera.  Tak mau layu sangat.
Tak lupa juga ikan masin yang di goreng garing. Memang ngam la.  
Jom layan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...