Pages

Sunday, 7 October 2012

Sotong Kembang Masak Kicap

 Sotong Kembang masak kicap nie mori masak untuk lunch semalam..tapi tak dapat nak post kan semalam..... ntah apa kena... line tenet ...cam tenat jer... letih menunggu .... at last mori off kan jer laptop...banyak kerja lain dok menunggu.  Pagi nie baru la dapat peluang..tu pon bukannya bole tumpukan sangat... sekejap2..husben panggil...suruh amik kan ni...tolong amik kan tu..hehehe...biasa lah dia... buat masa ni serba kekurangan...kaki masih bersimen .... kita layan jer lah.. 
 Biasanya sotong nie mori akan masak sambal tumis... tapi kali nie mori masakkan kicap.. jom layan resepi nya....
Resepi Sotong Kembang Masak Kicap.

Bahan-bahannya:
1 ekor sotong kembang yang telah di potong kecil dan di rebus.
5 biji bawang putih di ketuk.
2 sudu sos tiram
2 sudu kicap ABC
10 helai cili kering yang di potong kecil dan di rendam.

Cara-caranya:.
1.  Masukkan satu sudu minyak masak ke dalam kuali.
2.  Bila minyak dah panas masukkan bawang putih dan tumis hingga naik bau wangi.
3.  Masukkan cili kering tadi dan tumis lagi.
4.  Masukkan sos tiram.
5.  Masukkan sos kicap ABC.
6.  Masukkan sotong yang telah di rebus tadi dan gaul rata.

Rasa dulu ...kalau cukup rasa masin..tak perlu letak garam.  Mori tak letak garam kat lauk nie..rasa dah cukup masin.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...