Pages

Monday, 28 January 2013

Ikan Cencaru Bakar Sumbat Sambal dan kawan2nya


Beberapa hari lepas, sibuk membuat persiapan untuk majlis tahlil dan bacaan yasin untuk arwah mak.  Sehingga mori tak sempat nak tengok blog atau jenguk ke dapur blogger lain mencari resepi baru untuk di cuba.  Alhamdullilah kali nie...majlis tahlil untuk arwah mak berjalan dengan lancar.  Tak sangka tetamu yang datang sungguh teramat ramai.  Semuga majlis mendapat keberkatan Nya. 
Seperti yang sudah sudah... Alhamdullilah...kawan2 yang baik hati... datang membantu mori untuk menyediakan sajian.  Jasa mereka takkan mori lupa kan sehingga ke akhir hayat.  Ada juga kawan yang stay back ...tolong mengemas bila majlis dah berakhir...dan adik adik juga...tunggu sehingga ke akhir... mengemas apa yang patut... Dorang membantu apa yang patut semasa majlis... Kebetulan pulak... pinggang mori sakit sangat pada malam majlis... buatkan mori tak berapa nak laju buat kerja.   Tu lah untung nya adik2 ramai... mori arahkan jer...hehehe.. Alhamdullilah semua berjalan dengan lancar.

Dah dapat cukup rehat... Hari nie baru lah mori dapat menjenguk blog yang beberapa hari terpendam.  Entri kali nie...dengan resepi Ikan Cencaru Bakar Sumbat sambal..yang dah lama mori tak buat.  Bila bakar ikan, satu rumah bau aroma ikan bakar... seleranya.  Kali nie ikan di siang oleh anak dara mori...sampai terluka jari.  Ikan di belah belakang pun tak berapa cantik lagi....kena praktis lagi ...Resepi nie mori belajar dari MIL.  Arwah MIL tak suka guna mesin pengisar.  Jadi bila nak masak sambal.... lesung batu tu juga la yang di carinya.  Memang tak di nafikan masakan nya memang sedap. 


Resepi Ikan Bakar Cencaru Sumbat Sambal

Ikan cencaru yang telah di bersihkan dan di belah belakang nya.

Bahan-bahan cili untuk di sumbat ke dalam ikan.
2 gengam cili kering yang telah rendam dan di toskan.
1 sudu udang kering
5 biji bawang putih
1 biji bawang besar
1/4 inci belancan
secubit garam
Sedikit air asam jawa

Cara-caranya:
Tumbuk hingga lumat kesemua bahan bahan untuk di sumbat ke dalam cili.
Mori akan tumbuk dulu cili hingga lumat, baru masukkan bawang putih, belacan dan garam,  tumbuk sehingga lumat.  Akhir sekali baru masukkan bawang besar dan tumbuk sehingga lumat.  Masukkan sedikit perahan air asam dan gaul rata.

Gaul kan garam dan kunyit pada ikan cencaru sehingga rata.

 Sudu  kan cili yang telah di tumbuk kedalam belahan ikan.

 Sedia untuk di bakar.  Alas dengan daun pisang, bila membakar ikan. 


Mori padan kan dengan tomyam cendawan dan brocoli dan juga kerabu nenas timun.


Resepi Tomyam Cendawan dan Brocoli.

Bahan-bahannya:
Cendawan Shitaki segar yang di hiris 
Cendawan Enoki
Sayur Brocoli yang di potong kecil
Bawang Holland yang di potong kasar
Cili Api di belah dua
Daun Limau purut 
Jus Limau nipis
Serai di titik
Lengkuas dititik
Pes tomyam
1 sudu cili kisar

Cara-caranya:
Didih kan air dalam periuk secukupnya.
Masukkan pes tomyam dan juga cili kisar dan biar kan mendidih.
Masukkan lengkuas, serai, cili api, bawang dan biarkan mendidih.
Masukkan sayur brocoli, dan juga cendawan shitaki.
Masukkan juga jus limau nipis dan garam secukup rasa.
Akhir sekali baru masukkan cendawan enoki.


Resepi Kerabu Nenas Timun

Bahan-bahannya:
1/2 biji nenas di potong kecil
1 biji timun di hiris nipis.
5 biji bawang kecil merah di hiris nipis
2 sudu sambal belacan
2 sudu udang kering yang di tumbuk
1 sudu jus limau nipis
2 sudu gula secukup rasa.

Caranya:
Gaul kan kesemua bahan-bahan sehingga rata.  Perasakan.  Jika rasa kurang manis atau masam bole di tambah ikut selera kita.


12 comments:

  1. ikan cencaru masak mcm ni kegemaran saya ....

    ReplyDelete
  2. assalam Mori
    memang sedap tu, tp akak selalu makn yg kakak buat he he tu pun kalu kat kg lah makan ramai2 eheee
    berselera tgk menu2 mori kali ni wahhh lapo akak dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam nuri... klu mkn ramai2 ..tu mmg seronok kan..berebut rebut..hehehe..

      Delete
  3. salam Mori aduh semua nya mengancam jiwa akak ni kalau dpt makan semua nya aduh alangkah bestttt nyeee tapis ayang hanya dpt jamu mata je

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak noor... ala kak noor masak pun sedapp2... selalu tergoda tengok menu kak noor...

      Delete
  4. Effectively, the particular publish is actually your most up to date theme
    for this windows registry linked difficulty. My spouse
    and i are part of ones ideas and definitely will thirstily enjoy your own arriving up-dates.
    Simply just saying thanks a lot won't just be adequate, for your unparalleled lucidity as part of your crafting. I'm
    going to instantly grab ones feed to remain up to date with any
    kind of updates.
    Also visit my webpage People Records

    ReplyDelete
  5. Hi Mori

    I love all those delicious recipes above. I just bought a Cincaru fish, same as above imported from Veitnam to Canada. Intend to try a simple grill of this delicious fish with salt and lime. And will try your recipe later.

    From a Malaysian currently in Canada

    ReplyDelete
  6. Hi Mori,

    Best la resepi ikan cencaru sumbat sambal. Mak saya pun ada masak tapi dia letak banyak limau bab ikan cencaru kan hanyir. Lepas tu kurangkan pedas. Kalau hari tu mak masak ikan cencaru sumbat, seperiuk nasi putih pun tak cukup.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...