Pages

Tuesday, 26 June 2012

Ikan Bilis Masak Kicap

Memula mori jumpa resepi ni masa tengah terjah di dapur alam maya dh lama...x hingat bila masanya.... mori tengok sepintas lalu aje resepi nie ...  masa tu tengah mencari resepi kek yang menarik... tapi jumpa resepi nie.. cam interesting...baca aje la....tapi tak teringat nak copy atau salin resepi.
Dalam 2 minggu lepas kot maid ngadu...tak tau nak masak apa... mori pun buntu nak pikir kan masa tu...kita ni dah la bergegas nak gie keje..dia lak tanya kita nak masak apa...terus terlintas ikan bilis masak kicap..
Dan dan situ juga la mori bagi tau cara2 cam mana nak buat... mori masih ingat cara2 nya... sebab simple sangat..... dan semenjak tu la menu nie jadi kegemaran adda, anak mori. 
Semalam balik kerja...tergerak hati nak masak sendiri ikan bilis masak kicap nie... sebab selama nie maid mori yang buat kan berkali kali... tapi kali nie mori nak masak sendiri...hehehe.  Pada empunya resepi mori mintak maaf la yer... mori dah hilang punca mencari saper la punya resepi nie.  Kalau ada sesapa yang tau....tolong la bagi tau.  Tapi mori masukkan juga resepi nie dalam blog mori sebagai simpanan.  Cuma sumber resepi mori akan letak unknown.  Minta maaf sekali lagi.  Tapi apa pun terimakasih la kerana berkongsi kan resepi.  Sememangnya sedap walaupun simple.
Resepi Ikan Bilis Masak Kicap
Sumber: Unknown

Bahan-bahannya:
2 genggam ikan bilis.
1 batang cili merah di hiris
10 batang cili api di hiris dan di ketuk.
1 biji bawang holand di hiris.
1 sudu kicap manis
1 sudu cili kering yang telah di blend (nie optional.. mori saje je letak untuk rasa pedas... tapi x pedas pon)
Secubit garam untuk perasa.

Cara-caranya:
Ikan bilis di goreng garing dan di ketepikan.
Keluarkan baki minyak dan tinggal kan sedikit saje.
Tumiskan bawang sehingga naik bau wangi.
Masukkan cili blend dan tumis sehingga wangi.
Masukkan cili merah dan cili api yang telah di hiris tadi.
Masukkan kicap manis dan gaul rata.
Taburkan garam sebagai perasa.
Tutup kan api
Masukkan ikan bilis tadi dan gaul rata.
Sedia untuk di hidang.
Memang sedapppp... berselera...mori makan ngan roti aje....adda pun apa lagi.. lauk ni di tuju dulu... maid mori yang konon diet...tak mo makan malam.... terkedek kedek bawa piring meratah lauk nie... 

2 comments:

  1. Mori sedap la nampak ikan bilis Masak Kicap ni. Hari ni nk Masak Utk anak2 Saya Ikut resepi ni

    ReplyDelete
  2. Thank you for this recipe. I made this earlier today and ate it with rice and yellow dhal gravy.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...