Pages

Tuesday 5 June 2012

Kek Epal

Memula mori tengok rancangan TLC kat astro pagi ahad.... chef yang masak tu...Donna Hay.  Seronok tengok dia masak... ada satu resepi tu.. ayam masa lemak ... tapi dia letak nya sayur bayam dlm masak lemak tu..hehehehe.. cam mana gaknya rasa masak lemak ayam tu yer... tapi rasa teringin gak nk cuba...
Tapi ada satu resepi yang buat kan mori teringin sangat nak mencuba... Apple blueberries cake.... peerrghh... memang mengugat keimanan betul.
Mori tengok.. dia masukkan semua bahan bahan dalam mixer...pas tu terus dia whisk semua bahan2 tersebut... last dia susunkan kepingan epal yang telah di potong nipis nipis dan jugak blueberries yang telah di belah dua.

Fuuuuhhhh!!! bila siap dah di bakar... canteeekk nya kek tu... tak leh tahan... petang tu jugak mori buat kek epal nie... since... tak der stok blueberries..cuma epal aje.. jadi lah kan...epal pon epal la...janji mori dapat buat...hehehe..
Mori ikut resepi butter kek yang biasa mori buat... sbb mori tak berani ikut cara donna hay tu... x sempat nak salin resepi dan cara dia abis semua bahan2 tu terjun dlm mixer sekali gushh... jadi mori still ikut cara biasa mori buat...
Resepi Kek Epal

Bahan-bahannya
250 butter
200 gula kastor
220 tepung naik sendiri
4 biji telur
1 sudu teh butter vanila
40 gram fresh milk
sedikit gula perang
1 biji epal di buang kulit dan di potong dadu
1 biji epal di potong nipis nipis

Cara-caranya

Pukul butter dan gula kastor sehingga kembang dan putih.
Masukkan telur sebiji demi sebiji.  (Pastikan pukul sehingga telur sebati baru masukkan sebiji lagi dan seterusnya)
Masukkan butter vanila dan pukul lagi.
Masukkan tepung dan susu.  (Selang seli masukkan tepung dan susu. Perlahan kelajuan mixer.  Sekejap aje yer. Matikan suis)
Masukkan epal yang telah di potong dadu tadi dan gaul rata.  (Sebelom masukkan gaul dulu dengan sedikit tepung supaya epal tak mendap ke bawah)
Masukkan dalam loose pan yang telah di lapik dengan kertas. 
Susunkan epal yang telah di potong nipis atas adunan.
Taburkan sedikit gula perang ke atas susunan epal tadi.  (Ni yang buat kek sedaap lagi...walaupon mori x suka manis...tapi kek ni tidak lah manis sangat)
Bakar dengan suhu 180 degrees selama 45 minit atau sehingga masak.
Sedia untuk di hidang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...