Pages

Friday 12 July 2013

Udang Masak Lomak Cili Api, Tauge Goreng, Telur Dadar dan Sambal Blacan


Pagi tadi... usai solat subuh... tetiba terdengar pembantu rumah mori menangis.... bergegas mori turun ke bawah... risau gak...kot2 ada apa2 yang terjadi.... rupanya dia dapat panggilan dari kampung... yang emak nya jatuh pengsan kat bilik air dan masih belum sedar.  Kemudian adiknya yang berada di Shah Alam jatuh pengsan pulak bila  dengar berita mak nya jatuh.... (maknya ada high blood pressure)... Mori lepaskan dia balik kampung untuk urus kan hal ehwal keluarganya... tak tau pulak bila dia akan balik sini....katanya dia amik one way tiket jer..... hehehe... berdobar dobar juga nie... aiiihhh!!! tak mau balik lagi ker...hehehehe... tapi mori tak mau pikir yang burok, sedang kan dia dalam keadaan yang risau....tapi biasa lah... di minda ni kata lain...di hati kata lain pulak... hehehehe tawakkal jer la yer.....   


Jom layan menu yang mori masakkan semalam.... Udang Besar masak lemak cili api .   Aduhhh !!! 2 hari berturut turut mori masak menggunakan cili api.... jangan terbakar usus perut ni udah la yer... tapi apa pun.. ianya sungguh menyelerakan...... hehehe... Udang besar nie husben mori dapat masa gie mancing kat Jeti Mersing baru baru nie... tapi bukan dia mancing dapat udang nie.. dia beli dari para nelayan yang baru punggah hasil dari laut... dapat la dengan harga yang murah .... Alhamdullilah ... itu pun di bagi lebih dari patut nya.... semuga bertambah murah lagi rezeki nelayan tu.  

Resepi Udang Masak Lomak Cili Api

Bahan-bahannya:
15 ekor udang besar yang telah di bersihkan.
(Belah sikit badanya untuk buang kan kekotoran yang bewarnanya kehijauan gelap.)
2 batang serai di ketuk
1/2 biji bawang besar merah di hiris kasar
Sedikit daun kunyi di hiris kasar
2 cawan santan pekat
Garam secukup rasa

Bahan-bahan di kisar
1 genggam cili api kampung
1 inci kunyit hidup
3 biji bawang kecil

Cara-carannya:
1.   Masukkan bahan yang di kisar tadi ke dalam periuk bersama secawan air dan biarkan ianya mendidih seketika.  Masukkan juga serai yang telah diketuk tadi.  Biarkan ianya mendidih lebih 7 atua 8 minit dengan api sederhana kecil. Kalau kuah menjadi kering, tambahkan sedikit lagi air.
2.   Kemudian masukkan udang dan bawang merah tadi dan gaul rata.  Masukkan pula santan pekat tadi sedikit demi sedikit.  Udang tadi akan mengeluarkan air nya sendiri... jadi untuk dapatkan kuahnya pekat, santan yang di masukkan biarlah yang pekat.
3.   Gaul rata kesemuanya dan biarkan mendidih tapi jangan sampai pecah minyak.  Nanti kuah santan tak menjadi dengan cantik.  Maknanya kena rajin kacau kuah supaya tak mengelegak sangat. 
6.   Akhir sekali taburkan daun kunyit dan juga garam secukup rasa.  Gaul rata dan boleh matikan api.  Bila api dapur telah di matikan, kacau perlahan lahan kuah sebab masa tu kuah masih panas dan mengelegak.  Bila kuah dah diam, baru lah boleh berhenti mengacau. 
    


Kali nie mori ganding kan lauk udang masak lomak cili api nie dengan telur dadar, tauge goreng dengan kucai dan sambal belacan yang di kisar dengan blender.
Telur dadar nie mori gunakan 3 biji telur jer...dah cukup bagi 4 orang .... tapi kali nie mori letakkan susu segar kotak lebih kurang 1/2 cawan ke dalam telur.  Kemudian mori pukul sehingga kembang barulah di masak seperti biasa.  Terasa yummyy yummmyy lemak...hehehehe..


Sambal belacan yang mori buat kali nie... di kisar menggunakan blender.   Saje jer tukar stail lain supaya rasa lain pulak..hehehe.. teringin nak makan sambal cam kat restoran.....biasanya sambal belacan yang restoran cair cair sikit kan... tiba2 tekak nie teringin kan sambal yang macam tu.  Tapi nak jadi alkisahnya... masa tengah masak, kehabisan gas.  Memula gas yang kat dapur dalam rumah abis dulu... kemudian guna dapur kat luar untuk memasak... tak sempat habis memasak...gas pun habis juga... jadi udang masak lomak tu... mori sambung masak dalam rice cooker spare....hehehe nak suruh kedai anta gas..katanya tak cukup orang... lepas magrib baru nak hantar...hadoooii... kena la pikir alternatif lain nak habiskan masak ...hehehee.... tapi itu rahsia lah...tak leh bagi tau...malu wei..hehehehe...
Sambal tu mori kisar kan cili merah, cili api, belacan yang di bakar dan juga sedikit garam bersama secawan air asam jawa.   Mavelessss...hehehehe... 



3 comments:

  1. Selamat berpuasa. Nampak sambal belacan pun dah kecur air liur.

    ReplyDelete
  2. Subhanallah...k.gee tumpang berbuka boleh?

    ReplyDelete
  3. salam
    menu yg tersgt sedap..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...