Pages

Friday 19 July 2013

Ayam Goreng Pedas


Assalamualaikum semua..... 
Hari nie mori ingin kongsi kan resepi yang teramat nya mudah.....Kekadang buntu juga nak masak apa untuk berbuka. Sebenarnya semalam mori berbuka dengan Nasi Lemak berlaukan Ayam Goreng Berempah Wangi.  Resepi ayam goreng berempah wangi... ada di SINI.   Tapi dengan masa yang suntuk... cuaca yang mendung... nak shoot gambar pun tak sempat.  Jadi mori syer kan di sini ayam goreng pedas nie.... mori masak nie masa makan berdua jer dengan anak mori untuk berbuka puasa beberapa hari yang lepas.  

Caranya senang aje... Goreng kan ayam dengan garam dan kunyit seperti biasa,  sementara menunggu ayam masak, cincang kan 2 biji cili merah, 2 biji cili api dan juga hiris kan sebiji bawang holland.
Bila ayam telah masak, angkat dan ketepikan.  Asingkan minyak dari kuali dan tinggalkan sedikit baki minyak goreng ayam tadi.  Tumiskan cili dan bawang tadi sehingga garing kekuningan.  Taburkan secubit garam dan sesudu kecil serbuk pati ayam.  Gaul rata.  Kemudian angkat dan taburkan atas ayam tadi.

Makan dengan nasi putih yang baru masak.... sememang nya maveles untuk berbuka...ada rasa pedas pedas sikit.... dan ayam goreng yang masih panas panas suam baru lepas di masak....merecik peluh....hehehehe...  



4 comments:

  1. masakan simple mcm ni sgt membuka selera...

    ReplyDelete
  2. Moriiiii....!!! terlior....

    ReplyDelete
  3. kalau makan ayam pedas camni mmg bertambah nasi.. :) sedap ni..

    ReplyDelete
  4. makan mcmtue jer pun dah sedap nie kak :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...