Pages

Tuesday, 27 March 2012

Timun Tua masak Lemak Kuning

Semalam gie pasaraya mori terjumpa timun tua nie.... dah lama sungguh mori tak masuk timun nie.  Mori beli sebiji...bole masak untuk asben nie.  Arwah maknya rajin masak timun nie dulu.  Doang memang suka makan lauk nie....cuma mori kureng la sikit......  bukan sikit....banyak kureng...sbb mori ngan anak tak berapa minat sayur. 

Sampai aje umah..mori tunjuk kan timun ni kat abang.  Lama betul tak makan lauk nie... esok masak yer...  So pagi tadi mori pun masak la kan.  Tapi sebelum tu...mori dah prepare kan semua bahan bahan nya malam tadi.  Almaklum la mori nak gie keje lagi.  Walaupun ada maid yang bole di harapkan...tapi lauk lauk yang special...mori akan masak sendiri.  Mori akan terkejar kejar waktu masa tu...cam lipas kudung.  Maid mori pun tak mau dekat, takut berlanggar....hehehehe
Sebelum dipotong kecik kecik timun tu..mori kikis sikit kulit nya...buang kan gerutu gerutu kat timun tu.  psst psst..mori dh lupa.. sama ada kulitnya kita buang atau tidak.  Mori tanya balik kat asben.  Dia kata kulit nya masak sekali.  hahahahha..haru betul...


Resepi Timun Tua Masak Lemak Kuning.

Bahan-bahannya:
Bawang besar dan bawang putih di hiris
10 ekor udang basah (udang dh abis dlm esbok..mori guna udang kering)
serbuk kunyit sedikit
santan pekat.
sedikit suun

Cara-carannya:
Tumis dulu bawang sehingga naik bau.
Masukkan udang dan goreng sehingga masak.
Masukkan serbuk kunyit dan 2 cawan air.
Biarkan mendidih masukkan timun yang telah di potong kecil.
Masukkan cili potong. (kalau nak pedas masukkan cili api sikit)
Bila sayur dah lembut masukkan santan pekat dan kacau selalu supaya tak pecah minyak. 
Masukkan suun.
Masukkan garam secukup rasa.
Siap untuk di hidang.


Kalau dulu masak ngan mak mertua... dia akan beli kelapa yang baru di parut.  Pas tu...kelapa tu akan di perah untuk amik santan yang pekat dulu. Sekali atau 2 kali perah.  Selepas tu kali ke3...santan akan jadi cair.  Yang cair tu la di guna untuk melembut kan dulu sayur tadi.   Bila dah cukup masak baru di masukkan santan pekat.  Tapi sekarang mori dah jarang buat cam tu.  Banyak amik shortcut....tak pe la kan..janji sedap.


No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...