Pages

Tuesday, 22 September 2015

Kerabu Ikan Bilis Lada Putih

Assalammualaikum 


Resepi simple nie memang pembuka selera buat mori.  Kekadang tu, kalau terasa selera tu kurang sikit... cam malas malas aje rasanya cuba buat resepi nie... makan dengan nasi yang panas, saing kan dengan telur dadar memang ngam.  Cukup sekadar dua lauk dah mencukupi buat mori...tak perlu tambah lauk lain.  Tapi tu la... cili yang di gunakan dalam resepi nie..payah sikit nak cari kat pasar di tempat tinggal mori.
 Resepi nie mori dapat dari kawan baik mori .... jiran mori dari Sabah.  Dia yang mula introduce kan lauk nie kat mori.  Nama dia Safwati.  Berasal dari Ranau Sabah.  Mula tu cam pelik aje... tengok lauk tu penuh dengan cili api berwarna putih... ikan bilis tu rasanya tenggelam oleh cili api putih tu.  Tapi bila makan...tak lah terasa pedas sangat...
Jadi bila dah suka... teringin la buat sendiri kan... jadi tiap kali dia balik sabah... pasti mori akan kirimkan cili putih beli di sana.  Pernah jugak mori jumpa cili api putih di pasar Siti Khatijah di Kelatan.  Tapi kali nie... cili api putih nie ... mori dapat hasil dari pokok cili yang baru mori tanam.  Hasilnya tak sebanyak mana... tapi hati tu teringin jugak nak masak resepi kerabu ikan bilis cili api putih.  Buat jugak la akhirnya...sekurang kurangnya tercapai juga hasrat nak makan lauk ni.   Jadi dalam gambar nie kurang la sikit cili nya.  Ikut kan lagi banyak cili yang di letak kan nya.  Jom mori kongsi kan resepi nie... Terimakasih kat ati...sebab kongsi kan resepi ni dengan mori. 

Resepi Kerabu Ikan Bilis Lada Putih

Bahan2

2 genggam ikan bilis yang telah di goreng garing - ketepikan.
1 genggam cili api putih 
2 batang bunga kantan di hiris nipis halus
5 biji bawang kecil yang di hiris nipis
2 biji limau kasturi yang di perah air nya  dan di hiris nipis
Sesudu makan asam jawa di gaul dengan setengah cawan air.

Cara2 nya:
Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak
Tumiskan bawang kecil tadi sehingga layu.
Masukkan pula bunga kantan, cili api putih dan masak sehingga layu.
Masukkan kulit limau kasturi dan juga jus nya.  masukkan juga air asam jawa.
Biar kan mendidih sebentar.  Akhir sekali masukkan ikan bilis dan gaul rata.
Matikan api. Dan angkat dengan segera.



Selamat mencuba dari saya dan
Salam Hari Raya Aidil Adha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...