Pages

Friday, 11 September 2015

Sambal Tumis Ikan Bilis Lembut

Assalamualaikum semua....

Dah jarang jarang mori share resepi di sini kan... sibuk sikit melayan anak mori sambung belajar.  Melayan kerenah nya duduk di hostel.  Ulang alik ke tempat tinggal nya yang baru, menyediakan kelengkapan nya dan bermacam macam lagi... tapi akhirnya bertahan seminggu aje di tempat barunya.  Merayu kat mori nak balik rumah.  Memang pening melayan nya.... mengalah mori akhirnya..... ikut kan kehendaknya.... katanya nak belajar dekat dengan rumah.  aduhaiiii. Tak larat dah nak layan banyak2... taik minyak nya menjadi jadi.... pening mama nya.

Hari nie mori nak share resepi yang biasa arwah mak mertua mori masakkan dulu.  Bila mori masakkan sambal ikan bilis seperti nie... mesti husben mori akan menyebut... "macam arwah mak buat dulu"... abang suka sambal cam nie....
Sambal ikan bilis lembut nie... sedap makan dengan nasi impit atau di cicah dengan roti, atau di makan dengan nasi lemak.  Memang maveles.  Kebetulan mori masakkan sambal nie memang nak makan dengan nasi impit. Biasa mori akan masakkan lebih, kemudian simpan frozen dalam freezer.  Bila perlu panaskan aje. 
Ikan bilis yang mori beli nie kat Kuala Selangor.  Nak sebut kat mana tu..bukannya reti sangat... agak2 selepas pekan Kuala Selangor , selepas traffic lite, sebelah kiri... deretan kedai tu pun jenis yang lama2 tu... Ada sorang pacik tu yang meniaga ikan bilis dan ikan masin.  Dah banyak kali kami membeli di situ.  Bila ke Kuala Selangor, pasti singgah di situ.  Ikan bilis yang mori beli ni size yang sedang, sekilo RM20. Ikan bilis nie datang dari Tanjung Dawai Kedah.  Baunya pun sedap... dan tak berbau hapak.  

Mori suka kan ikan bilis yang di kopek sendiri, terasa lagi banyak dapat, kalau size nya besar, mori akan belah empat ikan bilis tu...kalau size sedang2 ... belah dua cukup dah. Buang kepala dan isi perutnya.  Kemudian mori akan tampikan, buangkan habuk2 ikan bilis tu.... Selepas tu baru dibasuhkan.  tapi tak lah basuh terlalu lama... agak2 air nya tak keruh sangat.  Toskan airnya sehingga kering, kemudian mori akan letak atas dulang.  Masa nie ikan bilis tu masih belum kering.  Untuk mengeringkan nya...mori akan letak dulang berisi ikan bilis tu dalam peti ais.  Dalam 2 atau 3 hari ikan bilis akan mula mengering.  Baru lah mori simpan dan bekas simpanan.  Bila nak masak, mori dah senang, tak perlu nak mengopek atau membasuh... dan ikan bilis akan terasa bersih dan ranggup. Kalau nak buat kerabu ikan bilis atau nasi goreng ikan bilis, tak perlu bersusah susah lagi nak membasuh.  Hemmm !! dah bagi tau cam mana mori membersih kan ikan bilis....nak tau cam mana mori masak sambal ikan bilis lembut nie... jom tengok kat bawah nie resepinya berserta gambar.... senang dan simple....


Seperti gambar pertama tu... kisarkan sebiji bawang besar, sebiji bawang putih dan sedikit belancan, 
Sediakan juga cili kering yang telah di kisar sehingga halus. Agak2 dalam secawan setengah atau 2 cawan.
Panaskan kuali dan masukkan minyak masak.  Tumiskan bawang yang telah di kisar tadi sehingga terbit bau wangi.  Kemudian baru masukkan cli kering kisar tadi. Tumis sehingga cili tadi pecah minyak baru di masukkan asam jawa yang di gaul dengan secawan air. Kalau agak2 masih kurang air, tambah kan lagi setengah cawan air.

 Bila dah mendidih sambal tadi, baru masukkan ikan bilis seperti gambar di bawah nie.  Gaul rata untuk beberapa minit,  kemudian baru masukkan bawang hiris seperti gambar kedua di bawah nie.

 Masak sehingga bawang dan ikan bilis lembut.  Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Gambar bawah nie...sambal ikan bilis yang telah siap di masak.
Senang aje kan... cuba lah.

Selamat mencuba dari

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...