Pages

Wednesday, 5 June 2013

Char Kuey Teow Femes

Assalamualaikum semua..... 


Hari nie mori nak kongsi resepi Char kuey teow yang sememang nya femes...   Merata  kita akan jumpa gerai2, restoran2 yang menjual char kue teow.  Char kuey teow salah satu favourite mori dan juga husben mori gak.  Tapi anak mori jer kurang makan kuey teow.... tak tau lah kenapa...setiap kali selepas makan kuey teow dia akan cirit birit.. 

Kat area umah mori nie...ada beberapa gerai yang jual char kue teow.  Memang sedap... maveles sungguh.  Nak tau cam mana doang yang meniaga masak char kue teow ....kita kena la tengok cara nya kan... hehehe.. Nak gak tau apa bahan2 yang doang letak.  Teringin sangat nak cuba cara doang masak char kue teow...so bila kita order sambil menunggu doang memasak ....mori tinjau tinjau bahan2 yang di masukkan ke dalam kuali.... hehehhe... Nak tanya bahan2 nyer secara terperinci...seganlah pulak...dah lah doang buat bisnes..kita pulak sibuk2 tanya bahan2nyer.... kihihkih... 


Nak kata nie exactly cam doang buat...mori tak sure lah... tapi rasanya dah menepati cita rasa kami.  Yang pasti nak masak... memula api kena sederhana... kemudian dikuatkan sedikit api.  Bila dah masukkan kue teow, barulah api di perlahankan.  Dan di masak sekali untuk setiap pinggan barulah rasa nya sama.  Mori dah mencuba banyak kali....cuma baru nie mori berani kongsi....bila mori dah yakin rasanya sama cam mori beli kat gerai. 

Resepi Char Kuey Teow Femes 

Bahan A
1/2  biji bawang besar
3 biji bawang putih
2 sudu makan cili kisar
(dikisar ke semua bahan ini)

Bahan B
20 ekor udang di bersihkan
2 ekor sotong sederhana besar di hiris nipis

Bahan C
1 paket kue teow
2 genggam tauge yang telah di bersihkan
4 biji telur
Sos Tiram
Kicap Pekat Manis
Sos Ikan
Air
Serbuk pati ayam
Garam

Cara-carannya.
1.   Goreng kan udang bersama sedikit minyak sehingga udang agak2 masak. Keluarkan dari kuali dan ketepikan.  
2.   Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak.  Tumiskan bahan A sehingga masak.  Tak perlu letak garam atau pun air asam jawa.  Angkat dan ketepikan.
3.   Mori bahagikan 1 paket kue teow kepada 4 bahagian dan mori masak satu persatu.   
4.   Sediakan semua bahan di tepi kuali.  Nak masak char kue teow nie kena cepat.  Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak.  Api biarlah sederhana.  Masukkan sesudu cili yang telah di masak tadi dan gaul rata.  Segera masukkan sesudu makan sos tiram, kicap pekat manis dan juga sos ikan.   Gaul rata.
5.   Masukkan secawan air kacau rata.  Masukkan sotong dan juga udang.
6.   Masukkan 1/2 sudu kecil serbuk pati ayam, secubit garam, dan pecahkan sebiji telur ke dalam kuali.  Biarkan mendidih sebentar dan kemudian kacau kuah.
7.  Masukkan kue teow dan juga tauge.  Gaul rata kesemua bahan sehingga rata. 
Matikan api dan boleh di hidang kan bersama cili jeruk.  


Sedap bila dimakan panas panas....memang laju jer...habis...hehehe...



4 comments:

  1. Assalam
    peminat koteaw jg ni
    sedappp




    p

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam mama sara.... menu yang senang di masak...kan..hehehe

      Delete
  2. Huwaaaa.... nak nanges tgk char kuey teow tuuu...mengancam!!!

    ReplyDelete
  3. Salam mori.
    Menariknya..nmpak sedap sgt..nnt zila nk try jgk..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...