Pages

Saturday, 23 February 2013

Nasi Lemak Daun Pisang


Wahhh!! wahhh !!! hari nie kita layan nasi lemak daun pisang for breakfast pagi tadi...hehehehe.. Teringin sangat nak makan nasi lemak berbalut dengan daun pisang buat sendiri....bukan tak bole beli kat pasar tani hari nie.... memang ada gerai yang menjual nasi lemak berbalut daun pisang..... tapi hati tu nak buat sendiri ....  tu yang sanggup mencari daun pisang awal pagi kat pasar tani.... Sebelum tu dah siap siap kan bahan2 nasi lemak.  Sambal dah di masak...ikan bilis dan kacang di goreng... nasi dah di tenggek...tinggal nak mencari daun pisang dan tinggal nak bungkus jer... .  Hari ini memang plan nak ke KL awal pagi.... nak jumpa abah ngan adik2.... jadi mori buat lebih ...boleh bawa sikit untuk doang.


Teringat dulu dulu tolong arwah mak buat kan nasi lemak untuk jualan.  Memang femes umah kami.... dengan nasi lemak arwah mak.  Bila dah kawin ....duduk dengan MIL.... dia pun sama juga... rajin buat nasi lemak untuk meniaga... tapi bukan lah.... jual dari rumah ke rumah...atau meniaga gerai.... arwah MIL buat kan nasi lemak dan di bungkus untuk FIL bawa ke tempat kerja dan di jual dengan kawan2nya.  Memang femes nasi lemak arwah Mak Wan.  Tu panggilan femes arwah MIL mori pada saper yang mengenalinya. Orangnya kecik jer... tapi pandai masak... asal orang Batu Kurau... tapi speaking kedah ..hehehe hang mai sini..hang buat apa tu... agaknya terikut FIL yang asal kedah.  Hari nie..mori pulak nak mencuba...hahahaha.... masih ingat lagi cara cara MIL membungkus...hehehe... Alhamdullilah... walaupun tak serupa macam MIL buat... tapi menjadi jugak... nyaris nyari kecundang sebab lupa nak layor sekejap daun pisang. ...
  

Seperti biasa .... siap kan dulu bahan2 untuk Nasi Lemak, seperti ikan bilis goreng, kacang goreng, sambal tumis, timun yang di hiris, telur rebus dan nasi yang di tanak dengan santan.   Sediakan daun pisang yang telah di layor atas api sebenar supaya daun pisang senang untuk dibentuk .  Mori letak 2 helai daun pisang untuk setiap nasi lemak yang di bungkus.  Mori buatkan juga...daun pisang kecil kecil untuk di letak sambal.


Sebelum layor daun pisang, basuh dan lap bersih daun pisang.   Kemudian layor kan atas api, selepas tu, siat siat kan daun pisang ikut lebih kurang 6 atau 7 inci lebar.  Mori guna kan mangkuk kecil untuk letak kan nasi atas daun pisang.  Selepas tu, letakkan bahan2 lain seperti ikan bilis, kacang goreng, telur rebus dan timun yang telah dihiris nipis.  Sebelum meletak sambal, mori letak sekeping daun pisang yang telah di potong kecil atas nasi, kemudian baru la mori sudukan sambal ke atas daun pisang tadi.


Lipatkan ke kiri dan ke kana daun pisang, dan hujung daun pisang di lipat ke belakang seperti gambar di atas.  Selepas tu baru lah kita lipat di bahagian lagi satu dan menjadi seperti gambar di bawah.  Kerja nie kena hati hati...supaya daun tak koyak dan nasi tak berterabur...hahahahaha... nyaris looorrr....


Ni la hasilnya.... nasi lemak daun pisang .... bila makan berbau wangi daun pisang.... sedaappnya ...maveles.

6 comments:

  1. aduhhh kecur air liur tgk nasi lemak daun pisang nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedappp rasanya bila di bungkus...hehehe

      Delete
  2. ni yg best ni kak..beraroma nasi lemaknya tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha a... mmg betul... aroma nya the best... rohah

      Delete
  3. As salam Mori, akak baru berbincang dgn anak2 nak masak ape esuk, dia orang minta nasi lemak, boleh jugak try nasi lemak daun pisang ni mesti sedap sbb daun pisang banyak ni kat umah..

    ReplyDelete
  4. Slm syg mori..
    Alhamdulillah zila sihat tau. Amboiii trbau2 aroma daun pisang tue smpai kt jb tau..zila aritupn ada buat..sbb tringin jgk nk buat sndiri..klu wt sndiri mmg brbaloi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...