Pages

Thursday 2 February 2012

Coretan hati yang pilu.

Sekadar coretan....


Pulang nya ibu ku ke rahmahtullah pada hari Selasa pukul 2.05 minit pagi di sambut dengan curahan air mata.  Berderai air mata kami adik beradik melihat mak yang telah pergi.  Rasanya terlalu awal mak pergi meninggal kami semua. Ku lihat adik adik menangis terlalu sedih.  Cucu cucu juga menangis melihat nenek nya yang telah tiada.  maaakkkk!! maakkk!!!! itu yang mampu ku sebut. Sememangnya kita harus redha dengan ketentuan Allah s.w.t.  Dia yang lebih menyangi ibu kami.  Ajal dan maut, telah di tetapkan oleh Allah s.w.t.  Tapi kasih sayang kami pada mak yang telah bersusah payah membesar kan kami adik beradik takkan kami lupakan.  Pada abah hanya mampu kusebut... "Abah mak dah tak de" sambil bercucuran air mata mengalir... Abah memang cool.. dia cuma mengangkat tangan nya suruh tenang.  Tapi dalam hati nya hanya dia yang tau.  Al Fatihah untuk ibu yang kami sayangi...

Tiba jenazah arwah mak di rumah, kami semua menunggu dengan setia.  Surah Yassin kami bacakan tanpa henti.  Urusan pengembumian mak di uruskan oleh menantu menantu mak. Sewaktu memandikan arwah mak.... kami adik beradik yang menguruskan...kami semua tak mau tertinggal dalam menguruskan arwah mak. Sewaktu menyiram kan air ke tubuh mak...kami adik beradik mengambil giliran setiap sorang... Tiada siapa yang tertinggal belakang.  Air muka mak tenang, jernih, tersenyum bersih seperti orang yang gembira melihat anak anaknya.  Ketika mencurah kan air kemuka, kelihatan mak katup kan bibirnya rapat rapat..."ina ina tengok bibir mak ina...dia tutup bibirnya rapat... seperti mak masih hidup lagi..supaya air tak masuk ke dalam mulut".

Ketika siap segalanya berangkat ke tanah pekuburan, semua adik beradik menitiskan air mata sekali lagi.  Sedih dan sayu.  Giliran man dan boy menjalan kan tugas sebagai anak lelaki.   Ini lah kali terakhir kami akan melihat mak.  Dengan siapa lagi kami nak mengadu.  Dengan siapa lagi kami nak mencurah kasih sayang.  Dengan siapa lagi kami nak berbual.  Hanya mak yang mengerti dan faham akan setiap sorang anak anak nya.  Hanya mak sorang yang tau perangai anak anaknya yang sebelas orang ini.  

Hari ini hari yang ke tiga mak telah pergi.  Dan hari ini hari lahir mak 2hb Februari.  Biasanya mori dan adik beradik akan wish mak happy besday ... dan kami adik beradik akan menyambut hari lahir mak bersama sama...tapi kali ini semua itu dah tiada. Sewaktu di katil hospital, lora pesan kat mak..."cepat sihat mak..    boleh balik..takkan kita nak celebrate besday mak kat sini".  Terkedu mori melihat mak ngeleng kepala aje.. katanya "mak tak mau celebrate besday".  Rupanya apa yang mak katakan itu benar.  Cuma ada pusara yang menantikan kedatangan kami. 

Dugaan ni terasa besar buat kami sekeluarga.

Ya Allah ya tuhan kami...kau cucuri rahmat ke atas roh ibu kami....kau letak la dia dalam orang orang yang beriman... kau sayangi la dia seperti dia menyangi kami semua. Amin amin ya rabbul alamin.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...