Pages

Tuesday 14 February 2012

Sambal Tumis Ikan Bilis Mak

Terkenang kan waktu dulu di alam persekolahan.  Yang pasti bila pulang kerumah tengahari mori akan lihat mak berada di dapur sedang memasak. Dan masakan yang menjadi fav anaknya sambal tumis ikan bilis.  Sungguh sedaaaapppp bila di makan dengan nasi panas panas.  Dulu dulu nak mencari ikan bilis yang sudah di kopek memang payah.  Jadi mak beli yang belum di kopek...  kami lah adik beradik akan mengopek ikan bilis.  Rindu sungguh masakkan mak ketika ini.  Apa kan daya...Allah s.w.t lebih menyangi mak. 


Kalau masak sambal tumis ikan bilis bukannya sedikit ...mau  satu pinggan bujur yang besar tu. Habis kami adik beradik kerja kan.  Itu belum lagi best fren kita si zaharah datang makan bersama.  Ingat lagi..sewaktu kami bersimpuh di lantai dapur..masih dengan pakaian sekolah....makan bersama sama ....kini semua itu tinggal kenangan.


Tak bole jadi ni.. dari melayan perasaan... baik mori masak sambal tumis ikan bilis..... terubat sikit rindu ni.  Cam mana mak masak rasa sedapppp yer.. "emmm ....."


Seingat dulu la... bawang besar, belacan di tumbuk dalam batu lesung sehingga lumat.  Tapi kan .. ada satu bahan lagi yang mak masukkan.  Mak suka sangat guna buah keras.  Rasanya mak masukkan buah keras  dalam lesung dan tumbuk bersama bawang tadi.
Tapi mori x larat nak tumbuk...masukkan aje dalam blender...dan tekan suis.  Dah siap.


Pastu tumis bahan yang di tumbuk tadi sehingga garing. 
Masukkan cili kering yang telah di blend halus dan tumis sehingga cili masak.
Masukkan sedikit air asam, masukkkan garam dan gula.
Bila sambal dah cukup masak, tutup api dan biar kan sejuk.


Baru masukkan ikan bilis yang telah di goreng garing.  Kalau masukkan ikan bilis awal2 lagi semasa sambal masih panas...nanti ikan bilis rasa lemau sikit tidak berapa garing.


Siap... tapi tetap x sama cam mak buat.


Rindu sesangat........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...