Pages

Thursday, 7 March 2013

Udang Masak Lemak Nenas Nyonya dan Lemon Juice


Pekena lemon juice waktu cuaca panas...memang the best.  Ianya salah satu buah kesukaan mori... bila terasa aje haus... mori buat juice lemon... kekadang ...mori akan buat hot lemon tea... rasa nya memang berbeza.. tak bole cukup secawan... tambah secawan lagi...perah lagi lemon.  Lebih lebih lagi kalau mori makan seafood banyak sangat atau makan makanan yang berlemak... sure lepas makan...mori akan mencari lemon untuk di buat air... biasanya mori akan buat juice dengan air suam jer... bole terasa masam masam lemon tu...lalu kat tekak... cuci balik lemak2 tu...hehehehe.. Beberapa hari nie... panas sangat... tu dia... mori blend kat 2 biji lemon untuk di jadi kan jus 1 jug ... letak ais.... aduhaaiii... sedaappnya ..... hehehe


Lemon memang banyak kebaikannya.... Lemon tinggi dengan Vitamin C dan potassium, ianya juga menolong menjaga berat badan ...cuba minum secawan air suam dengan setengah potong lemon setiap pagi.... kita akan rasa lebih energetic dan juga kurang rasa lapar. Agak2 rasa cam sistem pembuangan ada problem... cuba sebelum tido minum segelas air suam dengan sepotong lemon... tengok esok pagi cam mana... tapi ni semua bergantung pada sistem badan seseorang... tak semua sistem badan manusia sama yer...  Banyak lagi kebaikan2 yang boleh di perolehi dari lemon nie... cuma kita boleh berusaha untuk kebaikan ...Allah yang berkuasa menentukan segala galanya. 
Panjang pulak citer pasal lemon... jom layan resepi hari nie...  


Resepi nie mori goggle kat tenet.... tercari cari resepi untuk udang yang ada dalam peti ais.  Mori dah pernah masak udang lemak nenas, tapi kali nie... style peranakan nyonya pulak... rasanya berbeza seperti kari...tapi memang tak letak rempah kari langsung... warna nya pun tak kuning... walhal guna kunyit hidup...mungkin sebab ada cili kering yang di kisar... tu yang warna kuah menjadi gelap sedikit...tapi yang pasti... rasanya memang sedap.  Juri juri dalam rumah ... kata sedap... lebih lebih juri gegirl mori tu... klu dia mengangguk kata sedap... lega hati mama nya... apa tak nya...budak sorang ni cerewet betul makan lauk... asik nak ayam aje... 
Resepinya mori alihkan ke bahasa dan olah sedikit ikut citarasa keluarga...
Kali nie dapat nenas yang tak terlalu ranum, tidak keras, sedang2 gitu... manis nya...bila di masak dengan kuah, memang maveles....


Resepi Udang Masak Lemak Nenas Nyonya

Bahan-bahannya:

Bahan A di kisar.
15/20 cili kering di potong kecil dan di rebus sehingga lembut
10 biji bawang kecil
4 biji bawang putih
2 biji buah keras
2 batang serai
1 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
1 inci belacan

Bahan B
1/2  litre air
1/2 biji nenas yang masak (jangan terlalu ranum sangat) di potong kecil
1/2 biji santan
1/2 kilo udang besar
Garam secukup rasa

Cara-carannya:
Kisar ke semua bahan A dengan sedikit air sehingga hancur dan menjadi pes.
Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak.
Tumiskan bahan kisar sehingga berbau wangi dan pes menjadi kering sedikit.
Masukkan air dan biarkan mendidih sebentar.
Masukkan nenas dan masak sehingga nenas agak2 lembut. Jangan terlampau lama nanti nenas hancur.
Tuangkan santan pekat dan biarkan ianya mendidih lebih kurang 2 atau 3 minit.
Barulah di masukkan udang biarkan ianya mendidih sebentar.
Masukkan garam secukup rasa dan kacau rata.
Matikan api dan bole dihidang.





8 comments:

  1. segar dpt teguk air lemon ni kan
    slurrrrp he heee

    ReplyDelete
  2. salam syg mori,
    udang tue menggiurkan la..zila pling suka mkn udang..msk jew apa2 mmg skali adap jew..klu masak amne mesti nenas tue dulu zila ngapp..:)

    ReplyDelete
  3. Wow! lapar pulak perut ni tgk udang tu... yummy!!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Kak..emmmm sesuai untuk penggemar udang...sedapnya

    ReplyDelete
  5. Hi Mori...ayor limau tu lak yg mengancam:)

    ReplyDelete
  6. wah mori..lamanya tak beli lemon..lemon ubat kurus ta...buat jer lemon ring terus masukkan air panas..biarka sekejap minum setiap hari boleh pecah lemak

    ReplyDelete
  7. secocok hidangan ni kak...tak tahan tengok 2 benda ni..

    ReplyDelete
  8. cuaca panas ni..air limau tu buat tekak ni mengelitik nak minum..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...