Pages

Friday 1 March 2013

Nasi Goreng Beriani Leftover untuk Breakfast


 Biasanya bila jiran2 menghulur kan makanan, mori akan rasa seronok, ingin sangat tahu apa isi didalam bekas yang di hulurkan tu.  Kalau dapat dari jiran yang pandai buat kuih muih, pergghhh memang mori yang akan merasa dulu....  sememangnya sedap2 belaka.  Walaupun mori ni jenis kurang makan kuih muih melayu nie...jadi bila dapat yang sedap tu... memang lah mori kata sedap.hehehehe... Itu belum lagi jiran mori yang berasal dari Sabah, rajin masak yang pelik pelik, pelik di mata tapi bila di rasa sungguh sedap.  Tapi tu lah..jangan suruh di repeat balik apa yang di masak... 2nd time pasti tak menjadi....(katanya lah).   Jiran sebelah mori, expert dalam kuih muih pau.  Kata apa aje tentang kuih pau, dia mampu lakukan sehingga kan boleh ambil tempahan untuk majlis kenduri kawin... perrgghh memang maveles.  Kalau nak di cerita kan semuanya disini mau panjang menjela......  Bak kata, jiran2 mori sememang pandai2 memasak belaka.   Dan masing2 rajin berkongsi air tangan mereka sesama kami.


Nasi Goreng Beriani Leftover nie adalah hasil dari Nasi beriani pemberian jiran mori yang baru habis majlis kenduri keluarganya.  Petang tu di hulurkan nasi beriani yang lebih serta lauk2 nya.  Errmmm! sayang nasi yang tak habis, jangan di buang kan.  Biasanya mori akan masukkan dalam bekas berpenutup dan simpan dalam freezer.  Esok paginya mori akan defrostkan dan buatkan Nasi Goreng...hehehehe praktikal kan. 
Tapi sebelum hendak menggoreng nasi beriani tu...kalau ada bunga lawang, cengkih atau pelaga, buang kan la dulu.... karang tergigit masa makan kan dah haru.
Untuk menggoreng nasi goreng beriani nie senang ajer.  Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak masak.
Tumbukkan 4/5 biji bawang putih bersama sebiji bawang besar dan tumis sehingga terbit bau wangi.  Kalau nak pedas sedikit masukkan sesudu dua cili kisar dan tumis sehingga garing.  Masukkan isi ayam atau udang dan tumis sehingga masak.  Baru lah masukkan nasi beriani tadi dan gaul kan dengan rata.  Agak2 dah panas, ketepikan nasi keliling kuali, dan pecahkan 2 biji telur dan biarkan masak sebentar.  Kaup nasi tadi ke atas telur dan gaul rata.  Taburkan secubit garam, serbuk pati ayam dan gaul sehingga rata.  Bila dah cukup rasa, boleh lah di hidangkan.  Taburkan ikan bilis goreng dan juga daun bawang sebagai pewangi.  Boleh di buat untuk breakfast yang simple.  Minum dengan teh panas, memang maveles.

Tips:  Mori akan bekukan sekali aje makanan yang berbaki.  Jika tidak habis selepas di panaskan, alamatnya jumpa Mr Tong.  Makanan yang telah di masak, tidak berapa elok di bekukan 2/3 kali.  Tidak elok untuk usus. 

5 comments:

  1. assalam Mori
    betul tu memang seronok jiran2 hulur makan nak lg kuihmuih kan he he jiran akak ni ada jg tp selalunya sabtu ahad sb hari cuti kan
    yg bestnya kalu bulan puasa , bertambah hidangan sb bertukar-tukar

    ReplyDelete
  2. nmpk sedap ns goreng tu..pak metua QH pon selalu gak buat gitu..jika ade nasi briyani yg xabis tu..sok paginye dgorengkan saje..mmg sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. waahh pandai pak mentua QH memasak gak yer.... tentu sedap banget nie..

      Delete
  3. waalaikum salam nur... bak orang kata...rezeki jgan di tolak kan..hehehe...

    ReplyDelete
  4. nasi goreng ye kak..mmg tak tolak tepi..nak menambah je bila ngadap...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...