Pages

Thursday, 16 June 2016

Tomyam Bangkok dan Ikan Senangin Masak Asam

Assalamualaikum dan salam Ramadhan...

Hari nie yang ke 11 kita umat Islam berpuasa.  Seronok bila tiba bulan puasa nie, macam macam juadah di fikiran yang kita nak masak untuk berbuka,  Itu pun kalau sempat ler... Kekadang tak sempat memasak, singgah di bazar aje.  Dulu ada pembantu mori sediakan bahan2 untuk mori masak, sekarang semua kena sediakan sendiri. Pastu nak mengemas selepas memasak,.. bab nie yang meletihkan hahahha.. tapi kena buat jugak.

Hari nie mori nak syer resepi tomyam bangkok.  Mana mori dapat resepi nie..hehehe.. .of course la dari facebook... waahhh macam2 resepi jumpa kat sana... seronok gak.  Resepi nie, anak mori yang tag kan kat fb mori.. katanya balik kelas, dia nak masak nie..... mori ok kan aje.  Balik petang dari kelas... dia call katanya kat kedai nak beli bahan masak tomyam...hahahaha.. terkejut jap mori... dia punya kehendak nak masak tomyam... sanggup singgap kedai beli bahan...hahahaha.. kalau bukan kehendaknya.. jangan harap dia nak ke kedai.  Jadi kali nie.. anak mori yang memasak tomyam nie.. mori pantau la sebelah nya... tengok cara2 di resepi senang aje..  mori layan aje la dia memasak tomyam ...

Resepi Tomyam Bangkok

Bahan2 nya (untuk 3@4 orang makan)

Sediakan udang, sotong, isi ayam, daging atau apa saja yang suka
2 batang serai di titik
2 inci halia di ketuk
1 inci lengkuas di ketuk
1 biji bawang holland di potong wedges
10 biji cili api di tumbuk kasar
2 biji buah tomato di potong wedges
6 biji limau kasturi atau 2 biji limau nipis di ambil jusnya
Garam secukup rasa
sayur seperti carrot, bunga kobis, jagung - mana yang suka (mori tak letak sayur)
1 pek cendawan tiram di koyak2kan
Beberapa helai daun ketumbar

Cara-caranya

Sediakan periuk atau kuali ke... (mori guna kuali jer)
Masukkan air agak2 bahan yang kita sediakan.  
Biarkan mendidih, masukkan pula serai, halia, lengkuas, cili api  dan biar kan mendidih sebentar.
Kemudian masukkan pula bawang holland, tomato dan sayur jika ada (sayur yang keras2 sikit tu kena masuk dulu)
Dah mendidih semula, baru masukkan bahan2 seperti udang, sotong, isi ayam. 
Akhir sekali baru masukkan cendawan tiram dan juga jus limau tadi.  
Masukkan garam agak2 secukup rasa dan juga daun ketumbar.  Kacau rata.  Rasa kena seimbang, masin, masam kena cukup.  Tapi bulan puasa kan.. main agak2 jer la... Alhamdullilah.. sedappp 
Siap. boleh la di hidang.

Wallaaaa... tomyam bangkok 

Sementara anak mori masak tomyam, mori prepare kan ikan masak asam.  Ni  memang favourite kat dalam rumah mori.  simple aje resepi ie.. mori dah pernah syer dalam blog mori sebelum nie rasanya.. dah lupa lak mori mana letaknya..hahahaha  Mori dah lupa nama ikan yang mori masak nie... tapi ikan nie hasil husben mori gi memancing.. rasanya nie ikan senangin...  


Resepi Ikan Senagin Masak Asam (Sos Ikan)

1 ekor ikan di bersihkan isi perut nya.
Perap kan bersama garam dan kunyit.
Goreng kan hingga garing dan ketepikan.

Sediakan bahan2 menumis

1 biji bawang holand di hiris kasar
1 biji buah tomato di potong wedges
5 @ 6 biji cili api to hiris kasar
1 batang serai
1 inci halia di hiris
1 sudu makan sos ikan

Cara-caranya
Sediakan kuali dan masukkan minyak masak.
Tumis kan bahan di atas kecuali sos ikan
Bila dah layu, masukkan sos ikan dan sedikit air dan biarkan didih.
Mori tak letak garam, sebab sos ikan dah masin.
Kacau rata kesemua bahan, bila dah didih, tuangkan kan atas ikan tadi.

Tadaaa dah siap.  makan panas panas.. maveles...


Selamat mencuba dari saya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...