Pages

Saturday 14 December 2013

Jalan jalan ke New Zealand - Auckland

Assalamualaikum semua.....
Cuti sekolah nie tentu ramai yang buat perancangan membawa keluarga pergi bercuti.  Mana2 saja tempat kalau nak book tempat tinggal sure fully booked.  Kali nie kami plan nak jalan2 ke Korea.  Flight number dah ada... ticket dah ada di tangan.... bagasi dah siap.  Flight ke Seoul Korea pukul 1135 malam dan cuaca di Korea di jangka sejuk.  Baju untuk musim sejuk sudah tersedia dan makanan yang di beli untuk di bawa ke sana semua sudah tersedia jugak.  Maka berangkat lah kami ke KLIA pada jumaat malam sabtu.  Tapi dengan tak di sangka.... flight overbook dengan passenger.  Dan lebih malang...kami bertiga tidak dapat menaiki flight ke Korea.  Terasa hampa dan buntu kami bertiga.... termenung sekejap kami di KLIA.  Masing2 tak tau nak kemana.  Mungkin sebab perasaan dah seronok nak ke Korea...tetiba tak jadi... membuat kami termenung sekejap.  Akhirnya kami pulang ke rumah.
Esok pagi nya hari Sabtu husben suggest tukar sector destinasi...mori mengikut aje..... husben terus gie ke kaunter MAS untuk tukar sector penerbangan kami.  Mungkin rezeki kami ... ada seat kosong untuk ke Auckland New Zealand.  Terus mori kata ok dan book cepat sebelum kehabisan.   Bertukarlah destinasi percutian yang tidak di rancang langsung ke New Zealand.

Bila husben kata seat dah confirm.... boarding pass pun dah dapat... apa lagi... mori terus google tenet mencari info tentang New Zealand.  Nak cari hotel memang tak sempat... cuma mori teringat kawan mori pernah share satu post dalam FB .... tentang perjalanan camper van yang di jalankan oleh Universe Heritage, Perunding Percutian di New Zealand oleh Haji Kamarul.  Mori search di tenet dan terjumpa blog http://holiday2nz.blogspot.com/... nombor hp pun ada sekali... terus mori call Hj Kamarul. Alhamdullilah... rezeki mori.... dalam masa yang singkat... Haji Kamarul perkenalkan dengan kawan nya yang berada di New Zealand.  Orang kita juga...namanya En Suhaimi, berasal dari Terengganu dan bermaustatin di Auckland New Zealand.

Kalau nak kenal En Suhaimi nie yang berbaju kemeja biru berbelang.... kalau ada sesapa yang perlukan arrangement tempat tinggal ataupun transportation dan juga itineri ketika berada di New Zealand...selain dari Haji Kamarul.... bole contact juga dengan En Suhaimi di nombor ini... +64 21 209 1079.  Alhamdullilah... kami di layan sangat baik oleh En Suhaimi dan keluarga.  Kami dijemput kerumah nyer dan di jamu dengan nasi dan lauk yang maveles..... Berkenalan dengan isterinya Zakiah...yang sangat baik hati... anak-anaknya.....termasuk yang kecil sekali si Najiha berumur 2 tahun....yang pandai memanggil husben mori dengan panggilan pakcik.  Dalam keadaan yang singkat... En Suhaimi membantu kami booking kan motor home untuk perjalanan kami sekitar North New Zealand dan juga mencari kan tempat tinggal untuk bermalam pada hari pertama. Memang musim cuti....tempahan untuk motor home very demanding.  Rezeki kami dapat sebuah motor home yang ideal untuk kami bertiga untuk bergerak, memasak dan juga tidur.  Cuma untuk mandi dan membersihkan diri... kami bermalam di tempat camp park yang di sediakan untuk motor home.  Dengan info yang di berikan oleh En Suhaimi...Alhamdullilah segala berjalan lancar.  Terimakasih banyak2 pada En Suhaimi dan juga keluarga atas layanan yang baik terhadap kami.  Budi kalian semua... takkan kami lupakan.  Dan saya rekeman kan pada sesapa yang inginkan percutian ke New Zealand.... sudi2 kan lah contact nombor di atas.  Semuga percutian dan perjalanan di New Zealand di permudahkan dan menjadi sesuatu memori yang indah.

Setiba di New Zealand, sangkaan kami cuaca tentu lah sejuk...hehehe... kami tersilap ... musim summer rupanya.... cuaca tidaklah berapa panas...tapi tidak lah sejuk sehingga perlu pakai pakaian untuk musim sejuk...hehehehe.. lawak betul...padahal.... dalam beg dah siap dengan baju untuk musim sejuk...sememang beg pakaian kami tidak dipunggah bila flight ke korea cancel.   Bayangkan lah beg bagasi kami yang sarat dengan baju tebal...hehehe..adoohaaii...

Teruja sungguh kami.  Ini kali kedua kami ke NZ.  Tapi itu 11 tahun dulu...ketika anak mori berusia 5 tahun... bayang kan sekarang anak mori dah 16 tahun.  Masa tu kami pergi dengan kawan satu famili 3 beranak jugak.  Main redah aje...memang payah sikit..untuk mencari tempat tinggal.  Tapi kali nie...Alhamdullilah...dengan bantuan En Suhaimi...semua dah tersedia..

Hari pertama di New Zealand, kami di bawa ke Twin Oak Drive, One Tree Hill, Mount Eden Domain dan Ponsonby Mosque dan Auckland Bridge oleh En Suhaimi. Gambar2 di atas dan di bawah nie...tempat2 yang kami pergi seperti yang mori sebut kan di tadi. Cuaca panas...tapi tidak lah terik sangat...bila angin bertiup ...terasa sejuk sedikit.  Saat nie...mori tak larat nak bercerita .... tentang tempat2 nie... mata dah berat... mengantuk....Nanti mori akan post gambar di tempat lain yang lebih menarik.  New Zealand memang tempat menarik untuk di lawati..... dan setakat mori jumpa penduduk di New Zealand, mereka very friendly seperti kita juga.  Betul kata Haji Kamarul... NZ cam Malaysia juga... friendly to tourist.

Sekian dulu.. nanti kita sambung lagi...

1. Wah..bestnya pengalaman ni. Saya dah lama bercita nak ke new zealand..bila la dapay ke sana. Seronoknya

2. salam mori..patutlh senyap jew..ke oversea upanye..ada ole2 FM untuk zila x?..he hhee

3. salam singgah kak.. bestnya gi jalan2 cuti2 ni boleh kenal tempat orang :)

4. Assalam
    Cuti2 jauhnya tu
    Tgk gambar2 menarik Mori, bestnya kan

5. Allah gantikan percutian yg lebih best ni...
    nanti share lagi ye kak mori..

6. Seronoknya mori dpt jenjln ke negara org....

7. Salam kak Mori.

Nak tanya, En Suhaimi kenakan charge yang sama dengan Hj Kamarul ke, atau dia ikhlas tolong percuma?

1. Salam cik put. Service charge tetap ada... tapi minamal.
      Hj Kamarul yg perkenalkan saya dengan en suhaimi.
      Bole search di FB atas nama Ikhlas Tour.

2. Salam cik put. Service charge tetap ada... tapi minamal.
      Hj Kamarul yg perkenalkan saya dengan en suhaimi.
      Bole search di FB atas nama Ikhlas Tour.

8. Assalam Kak Mori, boleh tak saya nak tahu berapa budget utk seorang? tidak termasuk tiket
    Ada perancang utk ke North NZ tapi nak kena bersesuaian dgn budget jugak :)
    terima kasih kak Mori

9. Salam. bestnya.. rasa macam nk tinggal kat sana ..

www.wanpulautioman.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...