Pages

Monday 1 April 2013

Gubahan bunga untuk kawan


Dah lama mori tak mengubah bunga.... rasanya skill pun dah makin berkarat...hehehe... tetiba kawan lama wassap mori...suruh gubah kan bunga untuk nya.  Memula tu terkedu sekejap....cam takut jer nak buat .... bimbang nanti tak canteekk...tapi rasa seronok pun ada jugak..... mori suka benda benda yang cantik.  Bila mori kata ok padanya... mori mintak tempoh seminggu... untuk dapatkan ilham semula...hehehe... Ni la hasilnya..... Alhamdullilah kawan tu happy dapat kan bunga nya.  


Biasanya mori perlukan tools mori untuk mula gubah... bunga mesti ada lah kan....  nasib baik kawan tu post dulu gambar bunga yang dia nak...dia suruh buatkan lebih kurang dalam gambar ... menyenangkan kerja mori sikit... Barang lain mesti ada...cutter, pisau dan gam.  Selain tu mesti ada span dan juga pasu untuk di gubah kan bunga

Memula mori ukurkan span hijau ke dalam pasu.  Untuk pasu nie mori perlukan dua span kering.  Mori ukur dulu, barulah di potong.


Untuk pastikan span tak bergerak, mori akan guna gam untuk lekatkan span.  Bukan gam UHU eekkk...hehehe... gam nie mori beli kan Mydin.  Cam gam kertas jugak...tapi kuat juga melekat.


Sebelum mori letak span dalam pasu...mori akan letak sedikit lagi gam supaya span melekat pada pasu.  Ini di lakukan untuk mengelakkan span terkeluar dari pasu ketika mengubah.  Mori sapukan di celah celah span dengan gam untuk lebih kukuh dan juga mori letak gam di atas span sebelum mula mencucuk bunga.


Setiap batang bunga mori akan sapu kan gam sebelum mori cucukkan bunga ke dalam span.  Pastikan kat mana kita nak cucuk bunga.  Mori cucuk bunga paling tinggi sekali di tengah2 pasu.  Ini ada lah focal point nya... hehehe... selepas tu ada lah accessories nya..hehehe penambah seri...


Cuma bunga yang memula aje mori tak potong pangkal batang bunga....mori cucuk terus sejambak ke dalam pasu.  Bunga yang lain baru la di potong satu persatu batang bunga.  Kemudian di susun sekeliling pasu ikut kesesuaian.  Jangan lupa celup dalam gam dulu sebelum cucuk pada span.


Selepas tu rendah kan bunga bunga di bahagian tepi.... sebagai penyeri.  Mori sendiri tak tau nak explain cam mana....tapi kembang kan bunga bunga tu keluar dari pasu untuk bunga tu kelihatan rimbun.


Tambah kan lagi bunga bunga accessories di bahagian tepi tepi pasu.  Untuk gubahan nie...mori guna 5 jenis bunga yang berlainan.  Dan 2 jenis warna dan 13 jambak bunga.  Setiap jambak mungkin ada 3 kuntum atau ada yang 5 kuntum bunga  tapi ada juga jenis rimbun dalam satu jambak..hehehe... betul ker mori explain..hahahaha... 
Ni hampir siap... proses terakhir untuk betulkan mana mana yang perlu di perbaiki.  


Taraaa...dah siap.... hehehe... 


Gambar gambar di bawah nie adalah gubahan gubahan mori yang dulu dulu....dolu dolu...eekkk..hehehehe







6 comments:

  1. mori cantik nie..mmori di kl rumah kak mana yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. email mori at morisaid07@yahoo.com or morisaid08@gmail.com yer nikee... hehehe

      Delete
  2. wah cantik lah Mori gubahan tu teringin lah pulak akak tengok kan, boleh try yang sangkar tu pun lawa sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. timacih kak noor... bunga sangkar tu mori buat dh lama... saje jer..kongsi gambar... klu nk buat cam tu... guna quicktie...senang keje...hehehe...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...