Pages

Wednesday 3 April 2013

Char Kway Teow Penang Style


Char Kway Teow Penang sememang dah popular merata tempat.. .... tak sah kalau gie Penang tak pekena char kway teow dari sana.  Especially en abang mori... .kalau ke Penang,  dia mesti mencari char kway teow di sana.  Tu belum lagi dia pekena pasembor... En abang nie sememang terror bab bab makan..tu la badan makin naik...hukhukhuk...
Kali nie mori goggle pak tenet..mencari recipes char kway teow penang yang best... bila tengok resepi resepi yang di turun kan dlm goggle...harunya... banyak steps2 dalam setiap resepi... tapi bila kita tengok peniaga2 menggoreng char kway teow...rasanya sekejap jer kan.  
Dalam banyak2 resepi yang mori jumpa, ada satu resepi yang menarik perhatian mori.... lebih kurang sama resepi yang lain... tetapi yang ini mudah sikit... Kalau nak tengok yang asal nya..bole klik di SINI.   Tapi tak bole ikut resepi nya seratus peratus... kihkihkih..al maklum jer la...ada bahan alien dalam resepi tu. 
Ada beberapa bahan mori tukar ikut cita rasa.  Tapi tak lari dari tajuk asalnya..hehehee... Hasilnya...memang maveles... pekena pulak dengan cili jeruk yang baru saje mori buat.... perah kan limau di atas nya....ada rasa masam2...pedas2 sikit...sememang maveles... en abang makan laju jer...
Tapi untuk anak mori...kena goreng asing... permintaannya...tak mau ada sayur dan bawang dalam kway teow nya...aduhaaiiii anak punya pasal...janji dia nak makan.  Jadi mama nya...goreng kan untuk nya kway teow special...no sayur no bawang... ada telur...hahahaha.. selepas tu baru la  digoreng kan untuk en abang pulak... char kway teow ala penang style..hehehe 


Mori goreng guna kan api yang besar juga... tapi tak sebesar api cam kat gerai la yer...kihkihkih...teringin gak nak mencuba cam tu...tapi al maklum jer... dapur tu tak bagi permission untuk buat cam tu "fire hazard".
Semasa menumis...seboleh bolehnya mori akan gaul kan bahan bahan cili ke tepi tepi kuali untuk mendapat kan ke garingan seperti yang mori tengok cara cara kat gerai Char Kway Teow ..kihkih... ada bau bau smoke ... bukan hangit yer... Siap ketuk ketuk sikit sudip tu di tepi kuali...ala ala style peniaga menggoreng..kihkihkih... bebulu aje maid mori tengok mori buat cam tu...siap kata menyampah.... kihkihkih..

Resepi Char Kway Teow ala Penang Style
Bahan-bahannya:

1/4 cawan minyak masak
3 biji bawang putih di ketuk

*2 sudu makan cili kisar
*1 sudu teh belacan
(*di satukan menjadi pes)

**1 cawan isi ayam di hiris nipis
**1 sudu makan sos tiram
**1 sudu makan tepung jagung
(**disatukan dan ketepikan)

25 ekor udang di buang kulit dan di bersihkan
3 keping fish cake di hiris nipis
1 paket kway teow di lerai leraikan
1 cawan tauge
4 bij bawang kecil di hiris kasar
1/4 kicap pekat manis
1/4 cawan sos tiram
Garam

Cara-carannya:
1.  Panaskan minyak dalam kuali di atas api yang kuat sehingga kuali berasap.
2.   Masukkan cili pes yang di gaul belacan, bawang putih dan di tumis sehingga wangi.
3.   Kemudian masukkan isi ayam yang telah di gaul bersama sos tiram dan tepung jagung.  Goreng kan sehingga isi ayam kelihatan kekuningan atau masak.
4.   Masukkan udang dan tumis lebih kurang 2 minit atau sehingga udang masak.
5.   Masukkan fish cake dalam kuali dan gaul sekejap.
6.   Masukkan pula kway teow dan gaul sehingga rata lebih kurang 5 minit gitu.
7.   Akhir sekali masukkan taugeh, bawang kecil, kicap pekat dan juga sos tiram.  Gaul rata kesemua bahan sehingga rata.
8.   Perasakan kan dengan garam sedikit.  Jangan banyak2...nanti masin pulak
9.  Matikan api dan sedia untuk dihidang. 


3 comments:

  1. yg ketuk2 sudip tue yg x tahan dengar..h ehheee.zila pun suka cktw goreng..buh udang byk2..perghhh ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap klu buh udang byk2 kan...hehehe...

      Delete
  2. pad thai..ala penang sape tak suker

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...