Pages

Monday, 4 May 2015

Masak Kari Ikan Tenggiri yang simple

Assalamualaikum 

Hari nie... mori masak 2 jenis lauk aje untuk lunch.... Kari ikan tenggiri dan sayur sambal goreng..  Tapi ada gak saing kan dengan sambal belacan untuk rasa pedas. Kalau tak ada sambal belacan.... nanti rasa kurang kick... hehehe.. Mori suka pedas pedas gitu... layan dengan nasi panas... memang sedap tak hinggat... Nasib baik sekarang mori tengah control makan nasi.....kenalah jaga pengambilan makanan.

Kekadang mori buntu jugak nak masak apa untuk tengahari.  Kalau nak cepat.. mori lebih suka masak yang bergoreng... kemudian buat kan sambal atau masak kari begini.. memang cepat dan segera.   Cara mori masak kari nie... ikut cara arwah mak mertua mori.  Tapi arwah kurang guna bawang.... mori pulak, lebih kan bawang dalam masakkan kari,   Terasa sedap lagi masakkan.  


Ikan Tenggiri nie memang mahal.  Jarang2 sekali mori beli ikan tenggiri.  Bila kepasar tengok harga ikan tenggiri cecah sekilo lebih dari RM20.... fuhhhhh terasa mahalnya  Tapi kali nie, bukan mori yang membeli... ikan tenggiri nie datang jauh dari Tawau Sabah.  Rezeki kami, husben kirim dengan kawan nya yang nak balik kesini dari Tawau.  Perrggghh jauh kan........ ntah la orang lelaki... katanya nak cari yang fresh...cam kat sini tak der ikan tenggiri..... hahaha... mori malas nak gaduh.... ikut kan aje....  
Resepinya kat sini mudah sangat.... simple and segera.  Tak tau la kalau ada yang lebih ringkas.. tak der la pulak mori mencari di tenet. hehehe.. 

Resepi Kari Ikan Tenggiri

5 keping isi ikan tengiri
3 sudu makan serbuk kari di gaul dengan sedikit air (jadikan pes)
1 sudu asam jawa di gaul bersama 1 cawan air
1/2 cawan santan pekat
1 cawan air
1 biji tomato di potong baji
Garam secukup rasa

Bahan2 menumis

4 biji bawang putih di hiris
5 biji bawang kecil di hiris
1/2 biji bawang besar di hiris
2 batang daun kari
1 sudu teh biji sawi
1 sudu teh biji halba

Cara2 nya.
1.   Panaskan kuali atau periuk,  Masukkan minyak masak secukup nya.
2.   Bila minyak panas, tumiskan bahan menumis sehingga terbit bau wangi.
3.  Masukkan pes rempah kari ikan dah tumis sehingga pecah minyak.
4.   Masukkan air asam jawan dan gaul sebati.  Masukkan juga secawan air.  Kalau rasa nak lebih lagi kuah  nya... tambah lagi sedikit air. Ikut cita rasa.  Tapi jangan nampak terlalu cair.  Nanti tak sedap.  
5.   Bila kuah telah mendidih, masukkan buah tomato dan biarkan seketika.  Masukkan juga santan pekat, dan garam.  
(Mori masukkan awal semua bahan nie, sebab ikan tenggiri cepat masak, dan mori tak mau gaul terlalu kerap, nanti ikan akan hancur)
6.  Akhir sekali masukkan ikan tenggiri. Biarkan seketika sehingga ikan masak sempurna.  

Siap sudah.  Anggaran masa mungkin dalam 20 min kot..hahaha.. tak tengok jam la pulak kan masa tu.  Mungkin mori dah biasa kot masak kari.  Sambil menyiap kan bahan, kuali dah naik atas dapur.  Semasa tunggu minyak panas, bahan untuk menumis dah tersedia.  bahan2 lain semua berdekatan dengan dapur masak, memudah kan untuk mori memasak.  Jadi waktu yang di ambil untuk memasak singkat.  Okey lah sampai di sini dahulu....


Selamat memasak, dari

1 comment:

  1. Cool ! Saya akan cuba. Sejak dah jadi bujang dok di KL, kena masak sdn bhd ; - )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...