Pages

Sunday 5 April 2015

Fried Lamb Black Pepper

Assalamualaikum semua.... 

Kembali semula keruangan ini setelah sekian lama bercuti dari berblogging.  Memula tu memang sibuk... tapi lama kelamaan jadi cam berat aje nak bermula semula.  Sehingga lah suatu hari.... anak berbunyi.... lama mama tak mengapdet blog sendiri...dah lupa ker?  Kita yang mendengar.... sengih aje la... memang betul pun.  Dah terbiasa agaknya setelah bertukar rutin seharian dan tidak lagi mengadap laptop untuk menaip resepi.

Jom kita tengok menu yang mori masukkan hari nie...daging kambing yang digoreng black pepper.  Sebenarnya dah lama terperap menu nie... bila rajin tu datang... line tenet pulak cam siput.. slow aje jalan nya...tu yang buat malas nak menunggu. Menu nie memang kegemaran husben and anak mori.  Selain di masak black pepper. kambing masak kari juga favourite mereka berdua.  Mori pulak sekadar makan sikit2 aje.  Cara memasak black pepper nie simple aje... tak banyak bahan.  Tapi kalau nak sedap lagi... boleh di tambah dengan cili bengala merah dan hijau.  Kebetulan kat dapur mori tak der pulak cili benggala....jadi mori gantikan dengan cili merah yang bersaiz besar di potong 4 segi.


Sediakan bahan-bahannya.  
Daging kambing (lamb) yang telah di potong2 kecil. 


Perap kan bersama dengan soy sauce dan ketepikan sebentar. 


Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak masak.
Tumiskan daging kambing tadi sehingga agak2 masak, keluarkan dari kuali dan ketepikan sebentar.


Sediakan bahan2 untuk menumis

3 biji bawang putih yang di cincang halus
1/2 inci halia di racik halus
1 biji bawang besar yang di hiris kasar
1 biji cili merah besar di potong dadu

1 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu makan sos black pepper
1 sudu makan sos tiram
1 sudu teh soy sauce cair
1 sudu teh tepung jagung di gaul dengan sedikit air
1 cawab air


Tumiskan bahan2 sepert bawang, halia, cili yang di sediakan tadi sehingga terbit bau wangi.Masukkan kan sos black pepper, sos tiram, soy sauce cair dan black pepper.  Masukkan juga secawan air.  Biarkan mendidih.


Kwmudian masukkan daging tadi dan gaul rata sehingga masak.  Akhir sekali masukkan tepung jagung yang telah di gaul bersama sedikit air.  Bila daging telah sempurna masak dan empuk, masukkan pula garam secukup rasa.  Gaul rata dan matikkan api.  Sedia untuk di hidang. 
Kalau nak rasa sweet sweet sikit, masukkan kan sesudu teh gula.  Tapi mori tak berapa suka manis manis.  maintain tanpa gula.


Sekian dulu dari saya

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...